בעלי חיים בשירות כוחות הביטחון

בעלי חיים בשירות כוחות הביטחון

בעלי חיים בשירות כוחות הביטחון לאחרונה אנו נחשפים לשימוש ההולך וגובר בכלבים בשרות כוחות הביטחון בארץ ובעולם. אך לא רק, בעלי חיים רבים ומגוונים שימשו בעבר ומשמשים בהווה את כוחות הביטחון. יכולותיהם הפיזיות הייחודיות משמשות למטרות רבות ומגוונות במערך האבטחה.

אחת החיות העתיקות שבהן נעשה שימוש ע”י צבאות היו הסוסים ששימשו כבהמות משא ונושאי גיסות. בשל היותם חכמים ואמיצים השתמשו בסוסים יותר מאשר בבהמות אחרות כמו הגמלים והשוורים. כיום משתמשים בסוסים במשטרה בעיקר למטרות סיור ושליטה בקהל מפגינים.

לצד השימוש המסיבי בסוסים כרכבי מלחמה, החל השימוש בכלבים, שבהם נעזרים גורמי הביטחון יותר מכל בעל חיים אחר וזאת בשל מגוון התכונות המיוחדות של הכלב ורמת האינטליגנציה הגבוה שלו. עמידותו הפיזית בתנאי מזג אויר קיצוניים, כוחו, זריזותו, חוש הריח המפותח שלו וחוש שמיעתו, הינם הסיבות לכך שהשימוש בכלב ביחידות צבאיות ואזרחיות שכיח ומגוון.

התפקידים הינם רבים החל מכלבי שמירה שהינם כלבים גדולים ותוקפניים השומרים על טריטוריה מוגדרת. לעתים קשורים על כבל רץ ולעתים בין שתי גדרות. תפקידם להרתיע מפני גורמים עוינים הרוצים להיכנס למתחם המאובטח.

חוות הכלבים של דרור מציגה עבורכם מגוון רחב של אילוף כלבים מהמובילים ברחבי הארץ לפרטים ייעוץ והכוונה !

חושיהם החדים מאפשרים לנו להשתמש בהם גם כגורם מתריע בכך שבנביחותיהם מזהירים את שומרי האתר המאובטח. לאחרונה פותח בישראל חיישן המזהה את נביחת המצוקה של הכלב ומפעיל מערכות הזעקה וקריאה .

חיישן זה מבדיל בין סוגי נביחות ומבודד את נביחת המצוקה בה מודיע הכלב כי גורם זר מתקרב לאתר המאובטח. בכך הכלב הופך לחיישן ביולוגי במערכת אלקטרונית, המאפשר זיהוי כבר ממרחק של עשרות מטרים מהמתחם.

כלבי ליווי ותקיפה הינם כלבים המאומנים לתקוף גורם עוין ונטרלו. השימוש בהם נעשה בד”כ ע”י נוהג המאבטח אישיות או מתחם. הכלב מופעל ע”י התניות אליהן אומן או לחילופין לפקודת הנוהג.
לדוגמא: אדם שולף אקדח או סכין ומתחיל להתקדם אל האובייקט המאובטח, זאת התניה קלסית אליה מאומן כלב הגנה להגיב. בישראל נעשה שימוש בכלבי תקיפה הן ע”י המשטרה והן הצבא בעיקר באירועי פח”ע.
אחד השימושים הנפוצים ביותר בבעלי חיים כיום הינו לאיתור חומרי נפץ. נעשה שימוש בכלבים ,חזירים ,חולדות ובדבורים. השימוש הנרחב ביותר נעשה בכלבים .חוש הריח המפותח ,יכולות ביות קלות ויכולות אינטלקטואליות גבוהות, הן הסיבות לכך.

חברות רבות מנסות לפתח מכשירים אלקטרוניים שיחליפו את הכלב אך עד היום לא פותח מכשיר בעל יכולות איתור של כל מגוון סוגי החנ”מ ובעל רגישות ויכולת איתור כמו של הכלב.
יכולות הכלב המגוונות מאפשרות לנו להיעזר בהם בעוד מגוון רחב מאוד של שימושים . גישוש ועיקוב. איתור חשודים והליכה על עקבותיהם, חיפוש נעדרים הן הגישוש עקבות והן בהריסות מבנים מפולות שלגים וכד’.

נעשה שימוש גם בבעלי כנף למטרות שונות ע”י כוחות הביטחון. האווזים הינם חיה טריטוריאלית מאוד המזהירה באמצעות צרחותיהם מפני זר מתקרב. כמובן יוני הדואר המפורסמות בהן נעשה שימוש עוד בתקופה הקדומה. פצצות העטלף היה כינוי להצעה שהועלתה בארה”ב בזמן מלחמת העולם השנייה , להשליך על האימפריה היפנית פצצות נפלם זעירות שהוצמדו לעטלפים. הרעיון היה שהעטלפים יוטלו ממטוסים וינוחו על מבנים ביפן העשויים בעיקר מעץ ונייר ואז יפוצצו הפצצות ובכך יגרמו לשרפות רבות.
בצבא ארה”ב נעשה שימוש באריות ים ובדולפינים לאיתור וסילוק פצצות ימיים.