כיצד נבחר את הכלב שלנו

כיצד נבחר את הכלב שלנו

כיצד נבחר את הכלב שלנו עד כמה שרבים מאיתנו מחפשים כלבים כמו מיילו מהסרט ההוליוודי המצליח “המסיכה”, או את בטהובן, הסאן ברנרד שכולנו חלמנו עליו בשנות ה-90 ופרדי מ-101 כלבים וגנבים (ואל נא נשכח את לאסי האגדית), במחשבה זו אנו עלולים לעשות את הטעות הראשונה אותה מבצעים אנשים רבים שבאים בכוונה טובה ומעוניינים להכניס לחייהם בן משפחה הולך על ארבע. אותה טעות נפוצה, היא למעשה הגורם מספר אחד בנטישת כלבים, שכן רבים מבעלי הכלבים בוחרים את בן המשפחה החדש שלהם לפי טרנד מסוים שקיים באותה שנה, לפי מראה הכלב והדמיון של “איך אמור להראות התינוק החדש”, ולאחר מכן מגלים, לתדהמתם, שמדובר בכלב עם צרכים ויצרים שהם כלל לא היו ערוכים אליהם.

למעשה, מיילו מהסרט המסיכה הוא כלב מגזע ג’ק ראסל טרייר, אשר במקורו היה כלב שיועד ללכידת מזיקים קטנים כגון עכברים וחולדות, פרדי הדלמטית האמיצה טופחה ככלבת ציד שנועדה לעזור לציידים לרדוף אחר שועלים, בטהובן כסאן ברנרד טופח להיות כלב הצלה במקומות מושלגים ולאסי היפיפייה נועדה לרעות כבשים באירופה הקרירה. כל הגזעים הללו הם גזעים אשר זקוקים לפעילות מאוד גבוהה וכאשר בני המשפחה רוכשים אותם כדי שיהיו יפים ויעמדו בצד, או שיוצאים איתם במקרה הטוב לחצי שעה בכל טיול, הם מגלים כלבים שגדלים להיות אגרסיביים אשר מוציאים את תסכולם על בני המשפחה או החפצים בבית.

אז איך אתם, שרוצים להוסיף לביתכם בן משפחה חדש, צריכים לבצע את הבחירה הנכונה שתתאים לאורח החיים שלכם? לשם כך יש לבחון מספר גורמים שלפיהם תוכלו לקבל את הכלב המושלם:

גודל – הדבר הראשון שתוכלו לשים לב אליו הוא גודל הכלב. גודל הכלב יכול להיות גורם מאוד חשוב במקרים רבים כגון בית קטן שעלול להתגלות כבעייתי לכלב גדול אשר עלול להיתקע ברהיטים לפי רמת הצפיפות שלהם, או שמא גודלו של הכלב יהיה גדול מדי עבור אדם נמוך שיתקשה להתמודד עם כוחו של הכלב ולהיפך, אדם שאינו שם לב לכוחו שלו ועלול לפגוע בכלב קטן ועדין יותר. אין זה כמובן אומר כי אדם גדול חייב לבחור בכלב גדול, אך בוודאי הדבר מראה על התאמה פיזית שיכולה להתקיים בין השניים.

אופי – לאופי הכלב ישנה חשיבות גדולה בכל הנוגע להתאמה לאורח חייו של בעליו. במקרים רבים אנשים בוחרים כלבים בשל מראה מבלי להעריך כלל את אופיים ורק לאחר תקופה הם מגלים את הסימנים שאופיו של הכלב אינו מתאים למה שהם מחפשים. חשוב לדעת לזהות את המאפיינים שאתם מחפשים מהכלב שלכם ולדעת לחפש את הכלב לפי אופיו הייחודי, האם הוא אנרגטי? מה מידת העצמאות שלו? האם הוא מתאים למשפחה עם ילדים (ישנם כלבים שאופים מקשה עליהם לחיות לצד ילדים שאינם מסוגלים לשלוט בעצמם ועלולים להרתיע את הכלב שמחפש איזון) ועד כמה הם מסוגלים לאתגר אתכם כבעלים? ישנם כלבים עם ביטחון עצמי גבוהה שידרשו מכם להתאמץ בשליטה ובדומיננטיות שתאלצו להפגין ומנגד ישנם כלבים שהעבר שלהם הפך אותם לחששנים במיוחד ואלה יידרשו מכם להפגין עדינות גבוהה ולספק להם חום ואהבה, אך עם זאת לדעת מתי אתם יכולים “לדרוש” מהם להקשיב להוראות שלכם.

ייצרים – הייצרים של חברינו ההולכים על ארבע מושפעים עוד מה-ד.אן.איי של אבותיהם שחיו בטבע. עם השנים, תהליכי הביות ניצלו את אותם הייצרים כדי לייצר כלבי עבודה שונים אך במאה השנים האחרונות, הרבעות הגזעים פגעו במטרה לשמה הם נעשו ומטרתם עברה מהרבעת כלבים לשם עבודה (על פי ייצרם המקורי) להרבעת כלבים לשם היופי האסתטי, כשהייצרים של הכלבים אינם נחשבים למשמעותיים בתהליך. כך נוצר מצב בו בחירת אילוף הכלבים אינה נעשית לפי הייצרים שלהם אלא לפי מראה והדבר מוביל לעימותים בין הבעלים לכלביהם. לכן, כאשר אנו בחורים היום כלב, יש לשים לב ולזהות מהי חבילת הייצרים שהכלב מגיעה עימה. במידה ואתם מזהים אצל הכלב יצר טריטוריאליות גבוה, המתרחש אצל כלבים דומיננטים אשר תמיד מחפשים להיות השולטים בסביבה שלהם, תוכלו להתאים אותו ככלב שמירה. דוגמא נוספת היא במידה ותזהו אצל הכלב יצר ציד חזק, יש להבין כי מדובר בכלב שדורש שכל יום תספקו לו אפשרות להוציא את האנרגיה הגבוהה הקיימת בו ולכן חשוב להתאים את הכלב ליכולת שלכם לטפל בו. מומלץ למשל לא לבחור כלבים עם יצר משחק גבוה עבור אדם שעובד ברוב שעות היום. כאשר אתם מבקשים לאלף כלב עם יצר משחק גבוה שכזה, ניתן להעריך כי דווקא לכלי משחק כמו כדור תהיה השפעה יותר גדולה עליו מאשר לחטיף.

איפה שמים את הכלב? פנסיונים מומלצים לכלבים בלינק הבא

אנרגטיות – גם רמת האנרגיה שאיתה מגיע הכלב יכולה להשפיע רבות על מערכת היחסים שלכם עם בן המשפחה החדש. כאשר אתם מביאים הביתה כלב שניתן לראות כי הוא נהנה מיצר משחק גבוה,  אתם צריכים להבין כי מדובר בכלב שידרוש מכם לצאת איתו, והרבה. אחרת אתם תכירו במהרה את אותה תקרית ממנה סובלים רבים וטובים, החפצים הלעוסים.  לעומת זאת, ישנם כלבים שרמת האנגריה שלהם נמוכה במיוחד כדוגמת הגזע “דוג דה בורדו” הצרפתי שלמרות מימדיהם הגדולים, יכולים דווקא להתאים לאנשים שעובדים במשרד במשך רוב היום ולכן מחפשים כלב שלא דורש טיולים ארוכים או לצאת לריצות.

בסופו של יום, לכל אותם גורמים יש גם דרכי טיפול שבעבודה נכונה, יכולים לפתח ביניכם ובין כלביכם קשר עוצמתי שאין שני לו. כאשר אתם פוגשים כלב קטן ולומדים לזהות את הגזע שלו, מהו אופיו, ייצריו ששולטים בו ורמת האנרגיה שלו, תוכלו לדעת איזו שפת גוף תדרשו להוציא מעצמכם, מהם ה”צ’ופרים” שהוא יאהב, וכיצד לגשת אליו בשפה שהוא מכיר. תוכלו להבין כי כלבים קטנים אינם בהכרח “כלבי צעצוע” ודווקא הם דורשים יחס של ציידים ולעומתם, תכירו כי דווקא הכלבים הגדולים הם אלה שמתבגרים לאט יותר ולכן ממשיכים את תקופת הגורות לתקופה ממושכת יותר.  וכאשר תפנימו זאת, תוכלו לספק לכלב שלכם את האיזון שהוא מבקש שיעשה אותו ואתכם למאושרים.