חרדת נטישה אצל כלבים

חרדת נטישה אצל כלבים

מהי חרדה?

חרדת נטישה אצל כלבים הגדרת המילון למילה “פחד”: רגש לא נעים המלווה בתחושות גופניות ומזהיר מפני סכנה אפשרית.

הגדרת המילון למילה “חרדה”: פחד חזק ובלתי נשלט כאשר יש ציפייה לסכנה קיומית או אסון.

ניתן להבין שהפחד הוא רגש סובייקטיבי, כל אחד חווה את הפחד באופן אחר. למעשה הפחד הוא המנגנון הראשון שיש לכל יצור חי השומר על קיומו. למשל עמידה על קצה של תהום לרוב גורמת לאנשים לקפוא על מקומם וכך הם ניצלים מנפילה. התגובות לפחד מגוונות, אם נסתכל על האופן שבו כלבים מגיבים לפחד ניתן לראות התנהגויות שונות כמו: קפיאה, בריחה, תקיפה ועוד.

הפחד הופך לחרדה כאשר הוא מופיעה במצבים שאין בהם באמת סכנה ממשית וכאשר הוא מפריע לחיי היום יום. ישנם סוגים רבים לחרדות כמו קלאוסטרופוביה (חרדה מפני מקומות סגורים), הידרופוביה (חרדה ממים) ועוד. בני אדם אשר חווים חרדות אלו מתחילים להזיע, להחוויר, הדופק שלהם עולה והם מנסים בכל כוחם לצאת מהמצב שאליו נקלעו. גם אצל כלבים קיימות התגובות האלו למצבים שנתפסים על ידי הכלבים כמאיימים על עצם קיומם.

חרדת הנטישה:

היא חרדה שעולה אצל הכלב כאשר הוא מופרד מהבעלים. לרוב ניתן לראות את התוצאה של החרדה הזו על ידי שלולית שתן ליד הדלת, סימני ריר על הריצפה, משוקפים מכורסמים, סימני ציפורנים על הדלת והקירות, הרס סביבתי ובחרדה קיצונית אף סימני דם בבית ומגופו של הכלב עקב כרסום עצמי וניסיונות החפירה. לעומת זאת ישנם כלבים מופנמים יותר שיפגינו את החרדה בהתכנסות עצמי קיצונית, חוסר שמחת חיים ובמקרים קיצוניים הרעבה עצמית.

מדוע הכלבים מתנהגים כך כאשר הם חווים חרדת נטישה?

כלבים כמו בני האדם הם חיות חברתיות המתבססות על החברה כמשענת קיומית. אצלנו (בני האדם) נוכל לראות רבדים רבים ושונים של החברה העוזרת לנו להתקיים יום-יום: משפחה,בניין,רחוב,עיר,רשות מקומית, צבא, מדינה וכו’. החברה המספקת את המשענת הקיומית לכלבים היא הלהקה שלהם או במילים אחרות – המשפחה שלנו. הלקה/משפחה יכולה להוות גם אדם אחד בלבד אך ביחד עם הכלב זוהי כבר חברה של 2 פרטים. בכל פעם שאנו משאירים את הכלב לבדו החברה שעליו הוא נשען לצורך קיומי נעלמת והוא נשאר בודד ללא היכולת לדאוג לעצמו. הרוב המוחץ של הכלבים מודעים לכך שהלהקה/המשפחה תחזור אך כלבים הסובלים מחרדת נטישה אינם בטוחים בכך מסיבה מסוימת והחשש מתחזק ככל שהזמן עובר (אצל כלב “הזמן עובר” יכול להיות גם מספר דקות). ובסופו של דבר החשש הזה, הופך לפחד שהופך לחרדה. על מנת לצמצם את תחושות המועקה והפחד הכלב מגיב בתצורות התנהגות שונות בדיוק כפי שאותו בן אדם אשר סובל מחרדה מנסה בכל כוחו לצאת מאותו המצב. לרוב בשלב הראשון מנסים הכלבים הסובלים מהחרדה לצאת מהמקום שבו השאירו אותם ולחזור לבעלים, לכן ניתן לראות את סימני החפירות בדלתות, כרסומי המשקופים חפירות בקירות ועוד. בשלב השני הכלבים מנסים להודיע שהם במצוקה, ומכאן הנביחות והיללות הבלתי פוסקות – כקריאה לעזרה. השתן והריר הם סימנים גופניים של פחד קיצוני. לעומת זאת, כלבים מופנמים יותר יסתגרו בינם לבין עצמם באחת הפינות בבית ויחכו שמצב במפחיד יגמר.

מקורות חרדת הנטישה

ברוב המוחלט של מקרי חרדת הנטישה אצל פנסיון לכלבים החרדה החלה בעברו הרחוק של הכלב עוד בהיותו גור כאשר הוא הושאר זמן רב מידי לבד או ננטש באחת עמותות הכלבים ובמקרים מסוימים החרדה נגרמת אצל גורים אשר הבעלים שינה את שגרת היום שלו באופן קיצוני בפעם אחת.

כאשר הכלב חווה את הניתוק מהלהקה/מהבעלים בפעמים הראשונות לרוב הוא ינסה לצאת מהמקום שבו השאירו אותו או לקרוא לעזרה. ואז הבעלים חוזרים. ברור לנו הרי שהבעלים חוזרים לא בגלל התנהגויות הכלב אלא בגלל שסיימו את הסידורים שלהם מחוץ לבית, אבל הכלב אינו מבין זאת. מבחינתו ההתנהגות שגילה היא זאת שהחזירה את הבעלים. ואם לנסח כמאלף כלבים: הכלב גילה התנהגות וקיבל עליה חיזוק. מכאן בכל פעם שיתקל באותה הסיטואציה עליו לחזור על אותה ההתנהגות על מנת שהבעלים יחזרו. ככל שהזמן יעבור תחריף עוצמת ההתנהגות הזו על מנת שהבעלים יחזרו מהר יותר ומאחר שהכלב עסוק כל כך בהחזרת הבעלים הוא לא יכול ללמוד שגם אם לא יגלה את ההתנהגויות האלו ויישאר רגוע ובשקט הבעלים יחזרו.

בסופו של דבר חלק מהכלבים גם מזהים את הסימנים המקדימים לכך שהבעלים הולכים (כמו לקיחת מפתחות, לבישת מעיל וכו’) ומתחילים להתנהג בהתאם עוד לפני שהבעלים עוזבים את הבית. (בדיוק כמו אדם אשר מתחיל להראות סימני לחץ רק מלחשוב על הסיטואציה שממנה הוא חרד).

איך נדע אם הכלב יכול לפתח חרדת נטישה?

אחוז הכלבים הסובלים מחרדת נטישה הוא מאוד נמוך ויש האומרים שאינו עולה על שמינית מאוכלוסיית הכלבים. בעוד שהחרדה אינה קשורה באופן ישיר לגיל, גזע ומין היא אינה מתפרצת כך סתם וישנם כלבים מיועדים יותר לסבול ממנה מאחרים.

  1. כלבי עמותות – שלא מקבלים מספיק יחס, ולא ידוע מה ניסיון העבר שלהם.
  2. כלבים בעלי אופי רך אשר שגרת היום שלהם השתנתה באופן קיצוני ופתאומי. צריך להבין ששינוי קיצוני אצל כלבים הוא לא בהכרח שינוי קיצוני אצלנו כך השינוי הקיצוני יכול גם להיות העלמות של אחד מבני המשפחה (בנסיעה לחו”ל או אפילו לצבא).
  3. פינוק יתר של גורים אשר בעליהם לא משאיר אותם לבד אפילו לא לרגע אחד.
  4. טראומות קיצוניות במהלך חייו של הכלב כמו למשל כלב שנלכד תחת הריסות בית או שהיה בבית בזמן שהוא הופצץ.

דרכי הטיפול בחרדת נטישה

הרעיון המלווה של כל דרכי הטיפול הוא שינוי דפוס ההתנהגות הקיים של הכלב ושלנו.

  1. הפחתת חשיבות המאורעות: למשל כאשר הבעלים יוצאים מהבית, לא לעשות טקס שלם בשביל הכלב- פשוט לקחת את המפתחות ולצאת בלי אפילו להסתכל עליו. כנ”ל גם כשחוזרים הביתה, להשתדל להימנע מהפגנת יחס חם כמו ליטופים וקריאות שמחה- פשוט להיכנס הביתה בלי להסתכל על הכלב ולהתייחס אליו רק כעבור דקות מספר. ההתייחסות של הבעלים במאורעות כגון אלו מהוות חיזוק חיובי לכלב ומעודדות את קיום החרדה.
  2. סביבה רגועה: להקצות לכלב סביבה חמימה ונוחה שבה ישהה במהלך הזמן שבו הוא לבד. כמובן שיש לוודא שבאותה הסביבה אין דברים שבירים או שניתן להרוס אותם. ניתן לדמות את הסביבה הרגועה על ידי חדר חמים, ואפילו להשאיר אור דולק וטלוויזיה בשביל לדמות שעדיין יש אנשים בבית. ישנם כלבים שהתגברו על החרדה לאחר הוספת כלב נוסף לחיק המשפחה אך לפני שתנקטו בצעד הזה- התייעצו עם מאלף משום שלעיתים הוספת כלב חדש יכולה גם להוות גורם לחריפות החרדה.

3.הפחתת תלות: צמצום התלות של הכלב בכם, יעלה לו את הביטחון בעצמו. ניתן לעשות את זה על ידי מתן יחס רק כאשר הבעלים רוצה ולא לפי דרישת הכלב, צמצום מגע גופני והפגנת יחס קר בין התייחסות אחת לשנייה.

  1. שינוי שיגרה המעידה על עזיבה: שינוי שעת השקמה, השארת הרכב ברחוב מרוחק יותר שהכלב לא ישמע את ההתנעה, לשים את המפתחות בכיס לפני שיוצאים מהבית (שהכלב לא ישמע/יראה את לקיחת המפתחות, השארת חפצים (שבדרך כלל לוקחים כשיוצאים מהבית) ברכב כמו מעיל. להתנהג כאילו יוצאים מהבית ביום חופשה- על פי אותה השגרה בדיוק – אבל להישאר בבית.
  2. טיפול תרופתי: כדורים נגד חרדה המרגיעים את הכלב. את הטיפול התרופתי יש לבצע בליווי של ווטרינר ולזכור שהוא כלי להרגעת הכלב אך אינו מהווה גורם המחליף פתרון התנהגותי. הכדורים נגד החרדה מאפשרים להחליש את חריפות ההתנהגות של הכלב ובעזרת הטיפול ההתנהגותי הוא מגלה שגם כאשר הוא לא מגלה סימני מצוקה, הסביבה רגוע והבעלים חוזרים.

הבהרה

לפני שתתחילו בטיפול יש לציין שהכלב/ה שלכם שונה מכל כלב/ה אחר/ת כך שאופי הכלבים וחריפות החרדה בעקבותיו משתנים מכלב לכלב. ולכן לפני שנגשים לדרכי הפתרון יש להתייעץ עם גורם מומחה לאילוף כלבים ופתרונות בעיות
התנהגות
.

 

מידע נוסף :אילוף כלבים