הסימביוזה בין האדם לכלב

הסימביוזה בין האדם לכלב

הסימביוזה בין האדם לכלב

משחר ההיסטוריה אנחנו בני האדם והכלבים קשרנו גורלנו אחד בשני. קיימת תאוריה המבוססת על מחקרים של זואולוגים והיסטוריונים שלמעשה הכלב הוא שבחר בנו ולא להפך. למעשה אבותיהם של הכלבים, הזאבים הם אלה שגילו עניין בחברתנו. מעשה שהיה כך היה.

בשלב ההתפתחותי בו האדם החל לחיות במושבות קבע וחדל לנדוד בחיפושים אחר מזון, זה השלב בו הזאבים מצאו בנו עניין. כבר אז ייצר האדם פסולת שכולה הייתה אורגנית ואשר משכה את הזאבים לקרבת האדם.  הזאבים החלו לפשפש באשפה ולאכול את השיירים של האדם. פגרים ושאריות מזון. הזאב שמטבעו כחיית בר פחד מהאדם ושמר מרחק ביטחון ממנו, החל להתקרב לסביבת האדם ובתהליך של ברירה טבעית בה הזאבים שמנגנון הבריחה היה מוחלש אצלם התרבו בסביבת האדם ולמעשה תוך זמן יחסית קצר במושגים אבולוציוניים החל להתפתח מין חדש מהזאב. במין נקרא “כלבי השוליים” (Pariah Dog). כלבים אלה עברו שינויים התנהגותיים ופיזיים והתאימו עצמם לסביבה החדשה. השינוי ההתנהגותי המשמעותי ביותר היה החלשות מנגנון ההגנה הקיים בכל חיות הבר: הפחד. מנגנון אשר מייצר תגובה אינסטינקטיבית אחת מתוך שתי אפשרויות: תקיפה או בריחה. ככול שמנגנון זה נחלש כך התחזק הקשר בין “כלב השוליים” לאדם.

בשלב זה החל האדם לגלות יותר עניין בכלב. האדם גילה שהכלב בעל התכונות הזאביות הינו בעל חיים מאוד טריטוריאלי ותכונה זאת גרמה לכלב להתריע כשהתקרב איום לסביבות הכפר. בנוסף כלבי השוליים עדין היו צדים למחייתם והאדם גילה בתכונה זאת פוטנציאל אדיר לצרכיו. זה השלב בו התחיל האדם להתערב בתהליך האבולוציוני בהתפתחות הכלב ובעצם בתהליך של ברירה מכוונת בהרבעה בין כלבים בעלי תכונות זהות אשר אותם רצה האדם להגביר או להחליש פיתח האדם חמישה טיפוסי גזע שונים שענו לצרכיו הבסיסיים באותה תקופה.

שמירה, צייד באמצעות הרחה, צייד באמצאות העניים, מסעות, רעיית עדרים, ושמירה על העדרים.

משלב זה למעשה החלו להתפתח גזעים נוספים רבים שענו לצרכיו הבסיסיים של האדם ואשר נתנו מענה יותר ספציפי לצרכיו. התלות של הכלב באדם כמו גם תלותו של האדם בכלב יצרו את אותה סימביוזה מדהימה בין שני המינים שקשרו גורלם האחד בשני. קיימת טענה של חוקרים שאומרת שגם האדם לא היה מתפתח כפי שהתפתח והיכן שהתפתח ללא התערבות הכלב בחייו. על כך ארחיב במאמר בא.

הכלב הוא בעל החיים בעל יכולות התקשורת הטובות ביותר עם האדם מכל בעלי החיים האחרים.

אז כשאתם יושבים או הולכים עם כלבכם האהוב ושואלים את עצמכם למה אתם בזוגיות כל כך טובה, אז זאת התשובה.

לפרטים נוספים כנסו לדף הבית שלנו – חוות הכלבים של דרור – אילוף כלבים ופנסיון לכלבים